کاما


 

 

 

 

کاما (به ژاپنی: 鎌) که گاهی آنرا کای یا کای دوگانه نیز می‌نامند. از کامایی که تیغه‌های کند داشته باشد برای تمرین کاتا استفاده می‌کنند و آنرا کاتا کایمی‌نامند.) ابزار کشاورزی سنتی ژاپن و فیلیپین است که از آن به عنوان جنگ‌افزار نیز استفاده می‌کنند. کاما در برخی از هنرهای رزمی چینی و کاراته نینجا بکار گرفته می‌شود

پیش از تبدیل به جنگ‌افزار، از کاما در کشاورزی برای برداشت غلاتی همچون برنج استفاده می‌شده‌است. می‌توان شکل‌های گوناگونی از آن را در جنوب‌شرق آسیا و به ویژه در هنرهای رزمی از اندونزی تا فیلیپین دید[۱]. از آن بطور محدود در برخی هنرهای رزمی چینی هم استفاده می‌شود

کاما را می‌توان تکی یا دوتایی به کار گرفت. از لبه و نوک تیغه کاما می‌توان استفاده کرد و در کاتاهای اوکیناوایی می‌توان از آنها برای دفاع، گیر انداختن و خلع سلاح حریف استفاده کرد. در محلی که تیغه به دسته متصل می‌شود یک برآمدگی وجود دارد که از آن در گیر انداختن چوب حریف استفاده می‌شود؛ اما در کامایی که از آن به عنوان داس کشاورزی استفاده می‌شود این برآمدگی وجود ندارد. معمولاً تیغه آنرا بسیار تیز می‌کنند که می‌تواند به سادگی باعث آسیب رسیدن به تمرین‌کننده تازه‌کار شود. تیزی تیغه آن نه تنها برای آسیب رساندن به حریف بلکه برای ترساندن حریف هم هست.

در گذشته کاربرد این جنگ‌افزار در کاتا بسیار بوده اما در کاتاهای امروزی آن، حرکات دست را بیشتر از کاما انجام می‌دهند و همان حرکات اندک کاما نیز بیشتر چرخاندن‌های استادانه آن است که با کاتاهای کامای اوکیناوایی تفاوت‌های زیادی دارد.

 

 

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: